Žitava bývala kdysi nejmocnějším městem ze svazku měst, založeného v roce 1346 a nazývaného Hornolužickým Šestiměstím. Jeho součástí byla ještě města Budyšín, Kamenz, Löbau, Görlitz a dnes polský Luban. Dnešní zpola vylidněná Žitava se potýká s celou řadou problémů, pramenících z její kdysi tak výhodné polohy až u samých hranic Čech a po válce i Polska. Co bylo dřív obchodní výhodou, je dnes nevýhodou zapomenuté periférie.
I přes tyto nesporné problémy má Žitava návštěvníkovi co nabídnout. Dnes se podíváme na sbírku starých vedut města, kterou spravuje bohatými historickými sbírkami oplývající žitavské městské muzeum – Städtische Museen Zittau. Přiblíží nám alespoň trochu dřívější podobu (byť často zidealizovanou) tohoto významného města zpod Žitavských hor, které svým vlivem výrazně působilo i na obyvatelstvo české strany příhraničních hor. Fundované popisy vedut pochází z webu Euroregionu Nisa.
„Žitava v Horní Lužici” je představena na historizující kolorované rytině, na níž převládají odstíny šedé, hnědé a zelené. Lidé, směřující po cestě pěšmo i koňmo k městským branám, jsou oblečeni jako na počátku 19. Století. Je zřejmé, že kreslíř se ještě nepoučil v historismu, kdy by měl „správně” obléci zobrazované do dobových kostýmů, tj. jejich epoše odpovídajícímu oděvu. Snažil se pouze ukázat Žitavu ve svých představách tak, jak podle něj vypadala v časech své humanistické slávy ve druhé třetině 16. století. Vytváří a opakuje se zde obvyklý obraz, jenž odlišuje město od vesnice: Vysoké chrámové a branské věže, zdobné štíty měšťanských domů, hradby obklopující a chránící klid svých obyvatel. Na horizontu se objevují lány polí a kopcovitá krajina Žitavska.
V celku i podrobnostech zdařilá litografie nabízí pohled na Žitavu od jihu od „Císařských polí”. Přes ně se na obzoru rozprostírá velké město, charakteristické téměř desítkou zde viditelných věží kostelů, radnice a opevnění. Střechy budov jsou zčásti modré nebo zelené, okolní krajina před městem, stromy i pole, zdobí zeleň různé sytosti. Protože nad městem zůstává vysoký obzor plný jasné nebeské modři, vzniká dojem volného, vzdušného prostoru, který vytváří divákovu oku příjemný pohled. Na cestě mezi poli potkává a zdraví galantní mladík dvě po městsku oděné dámy, zatímco v popředí vedou rozhovor spíše venkovsky oblečená žena a muž, oba s nákladem klestí (větví) na zátop. Vedle nich sedí na mezi dívka s bičíkem a hlídá dvě kravky a kozu pasoucí se na louce volně navazující na pole.
Žitava na několika místech hoří – na okrajích i na předměstí. Město se stalo obětí pruského obléhání na počátku poslední, Sedmileté války o rakouské dědictví mezi habsburskou panovnicí Marií Terezií a pruským králem Fridrichem Velikým. Proto se před městem shromáždila vojska s koňmi. V popředí výjevu se odehrává pozoruhodná scéna: Bíle odění pruští vojáci shlížejí ze sedel svých koní na tři klečící žitavské měšťany v tmavém šatu. Doprovází je vojenská hlídka v bílých a zelených uniformách. Žitavští zřejmě přišli prosit své obléhatele o milost pro město, svůj domov. Zaujme, že na obraze scházejí děla, z nichž Prusové Žitavu ostřelovali a tím zapříčinili počátek jejího rozsáhlého požáru.
Žitava je tentokrát poněkud nezvykle zobrazena na vzdáleném horizontu před vodním mlýnem. Přesto lze dobře rozeznat několik kostelních věží, část hradeb a městské zástavby. V předním plánu vévodí kresbě vysoký patrový mlýn se sedlovou střechou a okolními hospodářskými budovami. Po levé straně se před hájkem vybavují dva chlapci, z nichž jeden s bičíkem hlídá kozu. Po cestě se k mlýnu blíží jezdec na koni, v popředí polehává skot, který opět hlídá žena se psem. Na cestě od města směrem k divákovi stojí a rozprávějí s obyčejným, pracovně oděným mužem pán a paní s dítkem oblečení „po městsku”. V pravé části obrazu odpočívají na zemi muž a žena, kteří někam cestují s trakařem naloženým pytli, snad s moukou z mlýna, který právě opustili.
Zobrazení Žitavy jako součásti Šestiměstí je opět zdařilé. Kreslíř totiž využil odstupu a pohledem přes pole nabízí pohled na rozlehlé město. Dobře je vidět nejen na kostelní a pevnostní věže, ale také vpravo na vysokou sedlovou střechu obrovské solnice a skladu, domu, který přečkal všechny pohromy minulých staletí a v moderní době je využíván především jako městská knihovna. Na široké cestě vedoucí od města k polím se procházejí měšťané – rodiny s dětmi i páry. V popředí se pase dobytek, na který dohlížejí dvě ženy. Na lukách mezi poli se popásá stádo ovcí, hlídané dvěma muži a psem. Popředí obrazu přechází od světlé do tmavších odstínů zelené, zatímco obzor vysoko nad městem zůstává světle modrý, čímž veduta získává na vzdušnosti a poskytuje příjemný pohled.
Pohled na město z kopce, na němž stojí tři muži a žena, všichni oblečeni jako měšťané. Vlevo od nich se nad obilným polem sklánějí žena a muž, žnoucí úrodu. Za poli, lukami a předměstím se rozkládá Žitava se svými dominantními chrámovými a hradebními věžemi i částí zástavby. Ačkoli na cestu již dopadá stín vrhaný sklánějícím se sluncem, krajina i město jsou ještě krásně prosvětleny.
Zdroj:web ERN- Euroregion Nisa